تبلیغات
گالیمار
گالیمار

اطلاعات ورزشی، سیاسی، فرهنگی،پرسپولیس،کتابخانه و ...


اعتراف خلیفه

ابن ابی‌الحدید از ابن عبّاس نقل می‌كند كه من در آغاز خلافت خلیفة دوم به تنهایی نزد او رفتم. گفت: یابن عبّاس از كجا می‌آیی؟ گفتم‌: از مسجد. خلیفه گفت: پسر عمویت چه می‌كند؟ من فكر كردم عبدالله بن جعفر را می‌گوید، گفتم: در کوچه با بچّه‌ها بازی می‌کند. گفت: نه، او نه، بزرگ خانواده را می‌گویم. گفتم: در نخلستان مشغول آب کشیدن است و قرآن می‌خواند. گفت: واقعیّت را بگو، آیا علی هنوز خود را خلیفة پیامبر(ص) می‌داند؟

مسئلة امامت و رهبری، اساسی‌ترین ركن اسلام پس از نبوّت خاتم الانبیاء(ص) است و هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از مسئلة امامت و ولایت نیست. به همین سبب در روایتی كه مرحوم كلینی از امام رضا(ع) نقل می‌كند، آمده:‌ «الامامـة اسّ الاسلام النامی و الفرع» اساس دین اسلام مسئلة امامت و ولایت است؛ البتّه اگر اسلام را اسلام نامی در جهان معرفی كنیم؛ اسلامی كه بالنده باشد و بتواند با بالندگی خود، سراسر جهان را اداره كند؛ پیاده شدن همة اصول و فروع این اسلام در گرو اصل ولایت و امامت است و این اصل است كه ضامن تكامل مادّی و معنوی جامعة انسانی است و سعادت دنیوی و اخروی انسان در گرو تحقّق این اصل اساسی است. به همین دلیل پیامبر اكرم(ص)، شاید بیش و پیش از هر چیز، در طول دوران نورانی نبوّتش، به اصل امامت و ولایت پرداخت.
پیامبر(ص) دربارة مسئلة امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) از نخستین روز بعثت، یعنی «یوم الانذار» تا آخرین روز زندگی از این مسئله صحبت كردند و روی هیچ مسئله‌ای به این اندازه صحبت و پافشاری نكردند. این یك دروغ و افترای بزرگ به پیامبر(ص) است اگر گفته شود كه ایشان دربارة مسئلة امامت و ولایت بعد از خودشان چیزی نگفته و در این باره سكوت كرده‌اند؛ پیامبر(ص) نه تنها در این باره سكوت نكرده‌اند؛ بلكه بیشترین سخن را دربارة رهبری امیرالمؤمنین(ع) گفته‌اند و این در منابع شیعی و سنّی مشحون است.
مرحوم آیت‌الله میانجی جمله‌ای دارند به این مضمون كه: پیامبر(ص) با هر زبانی كه احتمال می‌دادند برای مردم مفید است، امامت امیرالمؤمنین(ع) را مطرح می‌كردند و هر كاری كه می‌توانستند در این زمینه انجام دادند.
پس می‌توان گفت:
جریان غدیر، اوج فرمایش‌های پیامبر(ص)، در معرفی رسمی امیرمؤمنان(ع) است كه تقریباً دو ماه پیش از وفاتشان اتّفاق افتاد.
اگر به جلد دوم و سوم «موسوعة امام علی(ع)» دربارة فرمایش‌های پیامبر(ص) نگاه كنید، درخواهید یافت كه پیامبر(ص) با چه الفاظ و سخنانی امیرالمؤمنین(ع) را معرفی كرده‌اند و شما هرگز نخواهید گفت: كاش پیامبر(ص)، امیرمؤمنان(ع) را با این لفظ معرفی می‌كردند، الفاظی چون خلیفتی، وصیّ‌ای و .. برای معرفی امیرمؤمنان(ع) از تمامی الفاظ ممكن استفاده كرده‌اند.
در روزهای اوّل بعثت (یوم الانذار) آن‌گونه كه شیعه و سنّی نقل كرده‌اند پیامبر(ص) فرمودند: «انّ هذا اخی و وصیّی و خلیفتی ..» و بعد احادیث وصایت را نقل كرده‌اند: «علی وصیّ من است»، «خیرالاوصیاست»، «سیّد الاوصیاء است و اطاعت اوصیا واجب است.» احادیث الوراثـ[: «علی وارث من است»، «علی خلیفة بعد از من است»،‌ «استخلاف او از سوی خداست». «خلیفة بعد از من در حیات و ممات است.» احادیث منزلت: «انت منّی بمنزلـ[ هارون من موسی الّا لا نبیّ بعدی»؛ حدیث الامامـ[: «علی امام است»، «امام متقیّن است»، «امام هر مؤمنی بعد از من است»، «امام اولیای خداست»، «امام امّت من است». اینها همه روایاتی از پیامبر(ص)‌ هستند كه آنها را گلچین كرده‌ام. احادیث ولایت،‌ عصمت، هدایت، علم، دوازده خلیفه، حدیث سفینه و حدیث ثقلین تا به حدیث غدیر می‌رسیم با تعابیر مختلف.
غدیر، در واقع اوج تلاش‌ها و اعلام رسمی ولایت امام علی(ع) توسط پیامبر(ص) است. جمعیّت حاضر در روز غدیر را 90، 100، 124 هزار و بیشتر هم گفته‌اند و پیامبر(ص) در حضور این جمعیّت عظیم، ایشان را معرفی كرد، بعد از نماز ظهر خطبه خواندند و خبر از مرگ قریب‌الوقوع خود دادند و بر مسئولیّت خود و مردم تأكید كرده، «حدیث ثقلین» را بار دیگر تكرار كردند. سپس دست مولا را گرفته و بلند كردند؛ به طوری كه سفیدی زیر بغل ایشان پیدا شد و ولایت آن حضرت را اعلام نموده و فرمودند: «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» و به گفتة احمد بن حنبل این جمله را پیامبر(ص)‌ 3 4 بار تكرار كردند و بعد در حقّ كسانی كه ولایت ایشان را بپذیرند، دعا كرده وكسانی را كه ولایت ایشان را نپذیرند، نفرین كردند و پیش از اینكه مردم متفرّق شوند، آیه نازل شد كه «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»1 و در پیشاپیش همة‌ مردم شیخین به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: «بخ بخ لك یابن ابی‌طالب امسیت و اصبحت مولای و مولای كل مؤمن و مؤمنـ[؛ بر تو گوارا باد ای پسر ابیطالب! تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی.»2 بعد عمّامه‌گذاری كه به رسم تاج‌گذاری امروز بود، انجام شد و سلام و تبریك رهبری به حضرت دادند و مسئله به حسب ظاهر تمام شد.
ابن ابی‌الحدید از ابن عبّاس نقل می‌كند كه من در آغاز خلافت خلیفة دوم به تنهایی نزد او رفتم. گفت: یابن عبّاس از كجا می‌آیی؟ گفتم‌: از مسجد. خلیفه گفت: پسر عمویت چه می‌كند؟ من فكر كردم عبدالله بن جعفر را می‌گوید، گفتم: در کوچه با بچّه‌ها بازی می‌کند. گفت: نه، او نه، بزرگ خانواده را می‌گویم. گفتم: در نخلستان مشغول آب کشیدن است و قرآن می‌خواند. گفت: واقعیّت را بگو، آیا علی هنوز خود را خلیفة پیامبر(ص) می‌داند؟ بعد ابن‌عبّاس را قسم داد که قربانی کردن شتران بر عهدة تو باشد، اگر دروغ بگویی. نظر علی دربارة خلافت چیست؟ آیا هنوز در ذهنش هست که خلیفة پیامبر است؟ آیا علی واقعاً فکر می‌کند که پیامبر خلافتش را تنصیص کرده است؟ گفتم: بله، یک چیز من اضافه می‌کنم و یک چیز را از هم پدرم پرسیده‌ام، علی راست می‌گوید، پیامبر او را تنصیص کرده است. به اینجا که رسید، عمر گفت: پیامبر(ص) حرف‌هایی را زده بود؛ امّا «ولیّ» را مشخّص نكرده بود. پیامبر(ص) می‌خواست راه را بر کسانی که قرار بود، زمام امور را به دست بگیرند، ببندد. می‌خواست در مرض موت، همان یوم الخمیس کار را تمام کند که من نگذاشتم؛ چون ترسیدم اگر علی خلیفه شود، اسلام از بین برود. حالا این موضوع جای بحث دارد كه چگونه عمر این حرف را می‌زند، با آن همه بیان‌های مختلفی که پیامبر(ص) داشته است؟
ولی این مسئله را امیرالمؤمنین(ع) پاسخ می‌گوید: قسم می‌خورد که:
«قسم به آن خدایی که دانه را شکافته و آفریدگان را از کتم عدم به عرصة وجود آورده که شما حتماً و جزماً می‏دانید که أمیرالمؤمنینم و ربّانی این امّت و وصیّ حضرت رسالت و عالم به کتاب و سنّت، من هستم و منم که از انوار علوم من برای شما نجات حاصل شود و منم برگزیدة پروردگار و مترجم قرآن و مفسّر آیات خداوندگار و عالم به مصالح لیل و نهار از اصلاح و فساد امور شما و اکنون نزدیک است، آنچه وعده شد بر شما فرود آید از عذاب و امتحان چنانچه بر امم گذشته نازل شده و به زودی خداوند متعال شما را در مورد حساب درآورد و از ائمه و مقتدایان شما سؤال نماید و مؤاخذه نماید که با آنها محشور خواهید شد و به سوی خداوند عزّوجلّ بازگشت خواهید نمود، آگاه باشید. به خدا قسم که اگر به عدد اصحاب طالوت یا اصحاب بدر که سیصد و سیزده نفر بیش نبودند مرا یار و ناصر بود شما را با شمشیر خود می‏زدم تا آنکه رو به حق آرید و به سوی دین صحیح و صدق بازگردید چه آنکه ضربات شمشیر مسدود کننده را کفر و نفاق باشد و از برای رفق و مدارا بهتر است. (پس فرمود:) بار الها! حکم فرما بین ما و این گروه بدانچه سزاوار است و تو نیکوترین حاکمی.»3
همه می‌دانستند و خلیفه نیز اعتراف می‌کند که پیامبر(ص) می‌خواسته است، اعلام کند؛ ولی من نگذاشتم. ابن‌عبّاس می‌گوید: یوم الخمیس؟ یوم الخمیس؟ عجب روز پنجشنبه‌ای؟ و اشک می‌ریخت و می‌گفت: پیامبر(ص) گفت: چیزی بیاورید تا روی آن چیزی بنویسم که گمراه نشوید.
ان شاء الله بتوانیم به غربت غدیر پایان بدهیم و برای روزی که عید واقعی و حقیقی و کامل است، زمینه‌سازی کنیم.

منبع: موعود

پی‌نوشت‌ها:
1. سورة مائده (5)، آیة 3.
1. مسند احمد، جلد 4، صفحه 281؛ ارشاد، صفحه 94.
2. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 2، ص 194.


یکشنبه بیست و دوم آبان 1390 توسط گالیمار | نظرات ()



حرفهایی هست برای نگفتن و ارزش عمیق هر کس به اندازه حرفاییست که برای نگفتن دارد.
esirm@yahoo.com

سیاسی
مذهبی
فرهنگی
ورزشی

گالیمار

حضرت آیت الله خامنه ای
امپراطوری انسانی(انواع مطالب ، فروشگاه ، تلویزیون اینترنتی)
دربست...ش ه ا د ت
هزار و صد سال
رهپویان ولایت
عاشق کشون
داود سرخه-شوش دانیال
وصال یار
پایگاه تخصصی مهدویت::انتظار12
کانون منتظران مهدی(عج)
درایت پنهان
موعود
دانلود انواع بازی
ایران نوین
اهل بهشت
امام رضا(ع)
© Download
احساس درون
بهار باهم بودن
ویکیپدیا مازرونی
جایی برای دانلود
اخباردنیای فوتبال
مقام معظم رهبری
بهترین در دنیای وبلاگ
The Biggest Music Portal
لینك باكس هوشمند تاپ كلیك
وبلاگ مداحی کربلایی روح اله غیاثی
آیة الله العظمی مکارم شیرازی
وبلاگ تخصصی موبایل،کامپیوتر و تکنولوژی
هواداران تیفوسی و افراطی پرسپولیس زلزله

دلنوشته ی شهید آوینی بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب
جمله بسیار تامل برانگیز امام موسی صدر درباره اسرائیل !
وصیت نامه شهید صادق مزدستان؛ فرمانده گردان صاحب الزمان و تیپ دوم لشکر ۲۵ کربلا
سعادت
نامه ای از یك شهید گمنام
من تازه جوان بوده‌ام اندر چمن حسن
شهید مزدستان
غلام حقیر
سلمان فارسی: از شش چیز در شگفتم
نصیحت امام حسین (ع) به جوان گناهکار
چه چیزی باعث ناراحتی شهید همت شد
هر وقت دیدید اوضاع بی‌ریخت است بسوی او فرار کنید
وقف عشقت کرده ام ذهن و زبان خویش را
اعتراف خلیفه
زنجیرهای نامرئی یهود
رؤیای ماسون‌ها و صهیونیست‌ها برای روز 11.11.11 / بخش دوم
رؤیای ماسون‌ها و صهیونیست‌ها برای روز 11.11.11 / بخش اول
قصه قاسم و باباش
قانون اساسی ماسون‌های عصر خِرد
دلم لک زده برای چشمهای آبی خوش رنگش، برای خنده هایش که غیر ممکن است جادویت نکند!
بنا شد ز فولاد ناوی بلند
توسعه و رشد شگفت‌انگیز شمار مسلمانان در اروپا و آمریكا
فرازی از دعای شورانگیز و امیدبخش عهد
دجّال عصر ما
آشنائى امام رضا (ع) با تمام لغت ها و زبان ها
مختار عبرت بود نه آرمان
آپدیت شیطانها
بازخوانی سخنان رهبرانقلاب درباره آثار تاریخی پادشاهان
منظور از «رجعت» چیست و چه كسانی رجعت می‌كنند؟
خوشبختی

کانون هواداران پرسپولیس

بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

منبع کدهای وبلاگ

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ

دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار