تبلیغات
گالیمار
گالیمار

اطلاعات ورزشی، سیاسی، فرهنگی،پرسپولیس،کتابخانه و ...


برترین مردم روزگار/یاران و منتظران

امام زمان(عج)-گالیمارامام سجّاد(ع) می‌فرمایند: پروردگار این مردمان را در آن زمان، به منزلة مجاهدان در پیشِ روی رسول الله(ص) قرار داده است؛ یعنی مقام و معنویتشان به درجه‌ای است كه هر كدام مثل اشخاصی هستند كه در ركاب رسول الله(ص) جهاد می‌كردند. امام معصوم(ع) مبالغه گویی نمی‌كند. قول و فعل ائمّه(ع) حجّت است. فرمایشات ایشان برای ما حجّت است.

  • سخنرانی مرحوم آیت الله حق شناس
  • اشاره: دو سال قبل در همین ایام، استاد اخلاقی کم‌نظیری را از دست دادیم. مرحوم آیت‌الله حق شناس از محبّان و دوستداران پاک‌باختة امام عصر(ع) بود که تمام زندگی خویش را در تربیت منتظران متخلّق به اخلاق اسلامی و ترویج و گسترش معرفت امام عصر(ع) صرف کرده بود. جالب اینكه ایشان قریب به 10 سال پیش از رحلت خویش فرموده بودند: «در بستر مشغول استراحت بودم، حضرت تشریف آوردند و بعد از کمی صحبت، پرونده‌ای را که به دستشان بود نشانم دادند و فرمودند: این آیندة شما است، قبول می‌کنی؟ نگاهی انداختم و دیدم پر از درد و بیماری است؛ عرض کردم: بله، قبول می‌کنم. فرمودند: خیلی سخت است ها! گفتم: باشه، قبول. و ایشان تشریف بردند». بعد از آن تاریخ، بیماری ایشان نسبت به گذشته شدّت بیشتری گرفت تا آنکه در صبح دوشنبه اوّل مرداد ماه 1386 نفحه‌ای از نفحات ربّ، او را بر سفرة مولایش امیرالمؤمنین(ع) مهمان نمود. روحش شاد. دومین سالگرد رحلت ایشان بهانه‌ای شد تا یکی از سخنرانی‌های آن عزیز سفر کرده در ایام نیمة شعبان را تقدیم خوانندگان فرهیختة موعود کنیم. امید که طبع شریفشان را بیاراید.

    باید به استقبال نیمة شعبان رفت. این شب بسیار بزرگ است و در ضمن، تعلّق به امام زمان(ع) دارد و ما همه می‌گوییم منتظر امام زمان(ع) هستیم. اگر كسی مسافری داشته باشد و انتظار بازگشت او را بکشد، انتظار وقتی صدق می‌كند كه برای آمدن مسافر خود، كاری بكند. كسی مثلاً به مكه رفته و می‌خواهد مراجعت بكند، شخصی كه منتظر اوست فرش‌ها و پرده‌ها و شكل ظاهری خانه را درست و منظم می‌كند، شربت می‌جوشاند، شیرینی می‌گذارد و وسایل را فراهم می‌كند. حضرت امام باقر(ع) می‌فرمایند: «چنانچه شما انتظار امامتان را می‌كشید، می‌بایست رفتارتان در واجبات و در ترك محرّمات و تخلّق به اخلاق حسنه در آن حد كه توان دارید باشد. باید كوشش كنید، باید درحدّ توان كوشش كنید كه مورد پسند و رضای آن حضرت باشید».
در دعای شب نیمة شعبان است كه می‌فرماید:«الهی تعرّض لك فی هذا اللّیل المتعرّضون، و قصدك القاصدون وأمّل فضلك و معروفك الطّالبون» این دعا را مرحوم نراقی شرح كرده است كه جا دارد شرحش را بخوانیم. الهی در این شب متعرّضان، خویش را در معرض رحمت تو قرار دادند و قصدكنندگان، قصد تو كردند و طالبان، آرزوی به دست آوردن فضل و نیكی‌های تورا داشتند. و بعد می‌فرماید: «ولك فی هذا اللّیل نفحاتٌ» در این شب برای تو «نفحات» است. نفحات جمع «نَفْحَه» است كه باید معنا بشود. برای تو در این شب نفحه‌هاست كه منّت می‌گذاری آن را برآن كس كه می‌خواهی و منع می‌كنی آن را. یعنی هركسی قابلیّت پوشش این لباس گران‌مایه را ندارد، بلكه باید صفات و خصوصیّاتی داشته باشد تا لیاقت پیدا كند. اگر واقعاً آن صفات حسنه‌ای را كه منظور اهل‌بیت(ع) است، واجد باشد، مورد این جوایز است و اگر نباشد نیست. بعضی‌ها از سه ماه پیش خالص می‌كردند اعمالشان را كه بتوانند این شب را درك بكنند.
مرحوم نراقی درشرح این دعا می‌نویسد: مقصود از نفحات، همان چیزی است که رسول خدا(ص) می‌فرمود که، برای شما در دوران عمرتان نفحه‌ها از جانب خداوند است؛ بکوشید خود را در معرض آن قرار دهید. سپس می‌فرمایند: نفحه، آن افاضات معنوی  و ربّانی است. افاضات هم جمع افاضه است. افاضه ریزش است، ریزش آن روحیّات، حالات معنوی، یقین، اطمینان و امید به قلب شماست. البتّه این قلب باید تصفیه شده باشد تا امکان این ریزش پیدا بشود. درآن كبر نباشد، عُجب نباشد، بخل نباشد، بلكه جمیع مكارم اخلاق را در حدّ توان واجد باشد و اگر ندارد از پروردگار درخواست بكند و برای آن به درگاه او تضرّع كند.
حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) می‌فرمودند: «مراد از این نفحه و ا‌فاضه این است كه قلب ما در معرض وزش نسیم‌های رحمت الهی قرار می‌گیرد». نراقی در ادامه، تعرّض به نفحات را معنا می‌کند: این تعرّض چیست؟ متعرّضون چه كسانی هستند؟ تعرّض یعنی اینكه قلب را از اخلاق بد، خالی كنی و متعرّض كسی است كه دل را از بدی‌ها پاك كرده باشد. او فقط در این صورت خود را در معرض وزش نسیم رحمت قرار داده است.
جای دلدار است دل
نی جای اغیار است دل
«قلبُ المؤمن حرمُ الله» قلب مؤمن حرم خداست، باید خدا در او باشد. پاك كردن دل از غیر خدا، نهایت پاكی دل است. وقتی از رسول اكرم(ص) سؤال می‌كنند: خدا كجاست؟ حضرت فرمودند: «در قلب تو»؛ البتّه حضرت حق احاطة قیّومی دارد. آن نفس ناطقه‌ای كه از بالا آمده است با این قلب صنوبری گوشتی رابطه دارد و پروردگار با آن احاطة قیّومی علمی‌اش، بردل محیط است. این به جای خود، امّا:
اگرچه ذات پاكش لامَكان است
چونیكو بنگری در دل نهان است
دل صاحبدلان این‌قدر توسعه دارد كه خداوند فرموده است: جای من در سماء نیست، در أرض نیست:
دلی در سینة صاحب دلان است
كه آن دل جای آن آرام جان است
جای پروردگار در آن دلی است كه از اغیار خالی باشد. ای رفقای عزیز، إن شاءالله كوشا باشید كه از همین ساعت، از همین جا شروع كنید. تصمیم بگیرید. جوان تصمیمش هم جوان است، قاطع است، قاطعیت دارد. تصمیم می‌گیرد كه من باید از افاضات آن شب برخوردار بشوم.

هر رو آوردن به بندگی و هر روگرداندن از معصیت یك قدم برای برخورداری از افاضات نیمه شعبان است. خدایا من تا حالا بخیل بودم، من تا به حال حسود بودم، من تا به حالا بدعمل بوده‌ام، محض استقبال این شب و این روز خودم را مهیّا می‌كنم. این اقبال به طاعت و این اعراض از معصیت، قلب را جلا می‌دهد و منوّر می‌كند.

جوانی كه تمام غرایزش مشتعل و شعله ور است، یك تصمیم قاطع می‌گیرد كه من نمی‌كنم. من بر خلاف مقرّرات شرع هیچ عملی انجام نمی‌دهم، هرچقدر هم بدهید نمی‌كنم. خوب این قلب منوّر می‌شود و آمادگی برای پذیرش علم یقینی پیدا می‌كند، یعنی نه آن علمی كه از روی استدلال درست شده باشد، كه تا یكی تشكیك بكند، علم شما برود و شك پیدا بشود، خیر! علم یقینی یعنی به او علم شهودی می‌دهند و لذا خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید: «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» اگر گیوه‌ها را ور كشیدی، اگر حركت كردی، اگر مجاهده كردی، طرُق و راه‌هایی كه به خدا می‌رسد برایت باز می‌شود. نگو من این همه زحمت كشیدم، هنوز راه درست را پیدا نكرده‌ام. چون در تحت رهبری استاد خبیر نبوده است، این طور شده است. وقتی كه شخصی زحمت لازم را تحت نظر استاد خبیر كشید، البتّه آن وقت پروردگار راه‌ها را به او نشان می‌دهد.

باید زحمت بكشی. حضرت یونس در دهان ماهی به زندان رفت، من هم در زندان چاه طبیعت گرفتارم. [خداوند می‌فرماید:] «فلولا أنّه كان من المسبّحین للبث فی بطنه إلی یوم یبعثون؛ اگر تسبیح ما را نمی‌كرد تا روز قیامت در شكم ماهی مانده بود. شما هم باید زحمت بكشی تا خودت را از چاه درآوری.
هستی اسیر چاه طبیعت چگونه باز
قرب و مقام موسی ِعِمرانت آرزوست

باید زحمت بكشی. خدا محتاج به تسبیح من نیست امّا من باید زحمت بكشم. زیاد زحمت بكشم، [باید] زحمت‌ها تحت نظر استاد خبیر باشد. آن حرف‌های دیگر بی‌خود است. باید خودت جدّیت بكنی، دعای سحرخیزان هم در عقبِ سرِ تو باشد.
همّت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
كـه ز بنـد غـم ایـّام نجاتـم دادند

یعنی هم خودم همّت كردم و زحمت كشیدم به توفیق پروردگار، هم دعای سحرخیزان در عقب سر من بود.

حالا برویم سراغ یادداشت‌های كتابچة دوم، البتّه روایت را خوانده‌ام؛ امّا ما طلبه‌ها معتقدمان این است كه كلام و فرمایش اهل بیت(ع)، خواندنش یك حلاوت دیگری دارد، تا بعد معنا و مفهومش را برای شما بیان كنم. روایت دركتاب «الاحتجاج» (ج2 ص50 چاپ نجف1386) و كتاب «بحار الانوار» آمده است. از ابی حمزه از حضرت علی بن الحسین زین العابدین(ع) [نقل شده كه فرمودند]: «فإنّ أهل َغیبته القائلون بإمامته المنتظرون لظهوره» امام(ع) موقعیت شما را بیان فرموده‌اند؛ یعنی آن اشخاصی كه اهل دوران غیبت‌اند، یعنی در زمان غیبت امام زمان(ع) واقع شده‌اند و قائل به امامت آن ولی امر هستند و منتظر ظهورش هستند، «أفضلُ أهل ِكلّ زمانٍ» اینها از اشخاصی هستند كه از اهل همة زمان‌های دیگر برترند. حالا ببین چقدر باید شما موقعیت خودتان را قدردانی كنید. بعد هم دلیل آن را توضیح می‌دهد؛ «لأنّ الله تعالی ذكره، أعطاهم من العقول والأفهام والمعرفة» زیرا خداوند این‌قدر به اینها عقل می‌دهد و معرفت و شناخت به ولیّ امر را مرحمت می‌كند«ما صارتْ به الغیبة عندهم بمَنزلةِ المُشاهدة» كه اصلاً غیبت برایشان مفهوم ندارد. غیبت برای آنها معنا ندارد.

خدا مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی زاهد را رحمت كند، گفت: من یك حاجتی داشتم و عریضه‌ای به محضر امام زمان(ع) نوشتم. دیدم من این وقت را ندارم كه بروم، مثلاً بیندازم در آن چاه‌هایی كه در امامزاده ابوالحسن است. یا كسی در دسترسشان نبوده است كه آن كاغذ را بگیرد و در حرم ثامن الحجج(ع) بیندازد. یك نهری بود در همین بازار حلبی سازها كه دهانه‌اش هنوز هم باز است، من رفتم و آنجا عریضه را انداختم و تمنّا كردم كه هرچه زودتر از حضرت صاحب الامر(ع) پاسخی برسد. عصر همان روز، جواب نامه آمد و حاجت برآورده شد.
حالا واقعاً ما باید این مسئله را تحلیل بكنیم. بعضی از این جوان‌ها می‌آیند در همین عریضه‌ها و نامه‌هایی كه روی كاغذ چاپ شده، حاجت می‌نویسند. امام(ع) پدر امّت است. جوان حاجتش را بر می‌دارد می‌نویسد، یك دفعه، دو دفعه، إن شاءالله دفعة سوم جواب می‌آید. امام عصر(ع) ولیّ امر است، حیّ و حاضر است.

امام سجّاد(ع) در ادامة روایت می‌فرمایند: «وجعلهم فی ذلك الزّمان بمنزلة المجاهدین بین یدی رسول الله بالسّیف؛ پروردگار این مردمان را در آن زمان، به منزلة مجاهدان در پیشِ روی رسول الله(ص) قرار داده است؛ یعنی مقام و معنویتشان به درجه‌ای است كه هر كدام مثل اشخاصی هستند كه در ركاب رسول الله(ص) جهاد می‌كردند. امام معصوم(ع) مبالغه گویی نمی‌كند. قول و فعل ائمّه(ع) حجّت است. فرمایشات ایشان برای ما حجّت است. می‌فرماید: «اولئك المخلصون حقّاً» واقعاً این اشخاص كسانی هستند كه به مقام اخلاص رسیده‌اند و الّا مورد نظر آن سرور واقع نمی‌شدند. «و شیعتنا صِدقاً و الدّعاة إلی دین الله عزّوجلّ سِرّاً وجهراً» اینها شیعیان واقعی هستند و اینها كسانی هستندكه مردم را حقیقتاً در خفا و ظاهر به دین پروردگار دعوت می‌كنند، پس حالا باید چقدر قدر بدانیم. امام باقر(ع) فرمود: «یأتی علی النّاس زمانٌ یَغیبُ عنْهُم إمامُهم فیا طوُبی لِلثابتینَ علی أمْرنا فی ذلك الزمان»خوشا به حال اشخاصی كه در زمانی كه امام زمانشان در غیبت است، ثابت قدم هستند: «طوبی لهُم! طوبی لهُم! طوبی للثّابتین علی أمرنا فی ذلك الزّمان» خوشا به حال آن اشخاصی كه در زمانی كه امام(ع) در پس پردة غیبت است، استقامت در دینشان دارند و غیرممكن است خلافی عمداً از آنها سر بزند. «وإنّ أدنی مایَكونُ لهُم مِن الثّواب» كمتر ثوابی كه برای آنها هست «أنْ یُنادیهِم الباری عبادی» اینكه باری‌ تعالی می‌فرماید: ای بندگان من! «عبادی آمَنتمْ بسِرّی» آنها ایمانشان به غیب است، یعنی همان«والّذین یؤمنون بالغیب» و تصدیق امام زمان(ع) را كه در پس پردة غیبت است، می‌كنند «وصَدّقتم بغیبی فأبْشِروا بحُسن الثواب مِنّی» بشارت باد شما را، البتّه من پاداش و اجر شما را به أعلی درجه خواهم داد «فأنتم عبادی وإمائی حقّاً» یعنی شما جزو عباد (بندگان) اختصاصی من هستید؛ چه مردان و چه آن بانوهای محترمه كه خودشان را پابست اسلام كرده‌اند. «مِنكم أتقبّلُ» از شما قبول می‌كنم اعمال را، از شما عفو می‌كنم گناهان گذشته را، هرچه كه باشد «ولكم أغفرُ» و شما را می‌آمرزم «و بكُم أسْقی عبادی الغیثَ» شما اشخاصی كه فرمان بردار من هستید و در زمان غیبت به این كتاب [آسمانی] بین دو جلد، یعنی قرآن ایمان آورده‌اید، من به سبب شما بلا را از سایر مردم رفع و دفع می‌كنم «و لولاكُم» اگر وجود شما ثابتان در دین نبود «لأنزلت علیهم العذاب» البتّه عذابم را بر اینها نازل می‌كردم.

«قال جابر: یابن رسول الله ماأفضل مایسْتعْمِلهُ المؤمن فی ذلك الزمان؟» [در این هنگام جابر عرض می‌كند: یابن رسول الله] چه عملی بهترین اعمال است درآن زمان؟ حضرت فرمود: اینكه «زبانشان را حفظ بكنند». خدا می‌داند من با بعضی از این آقایانی كه در حال مراقبه هستند، صحبت می‌كنم، خیلی جواب من را با تأنّی می‌دهند. گفتم: چرا جواب مرا به این شكل می‌دهید؟ می‌گوید: آقا من باید فكر كنم كه جوابی كه به شما می‌دهم، برخورد با كسی نداشته باشد، مذمّتی نباشد، درست صحبت بكنم، درست برخورد بكنم. پس اوّل حضرت فرمود زبان را باید در همان جا كه پروردگار قرار داده غل و زنجیر بکنند. «حفظ اللّسان» و «لزوم بیت» یعنی ماندن در خانه؛ امّا لزوم بیت را معنا فرموده‌اند كه یعنی باب معاشرت را توسعه ندهید. خدا رحمت كند حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) می‌فرمود: «المرء لنفسه ما لم یعرف فإذا عرف صار لغیره» همین كه شناخته شدی، نه به تحصیلاتت می‌رسی، نه به امور زندگی‌ات می‌رسی. قانون معاشرت و حقّ معاشرت در حدّ اختصار به این شكل است كه باید به خانواده برسی. حقوق مردم را هم بدهی. كارهایت را هم بكنی. آن اندازه‌ای كه زیاد می‌آید إن شاءالله برای خودت نسبت به معاشرتت با أبناء نوع قرار بدهی.

خوب، فهمیدید رفقا باید زبانتان را حفظ بكنید. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «إذا تمّ العقل نقص الكلام» علامت كمال عقل این است كه [انسان] كم حرف می‌زند». لقمان حكیم كه باید دائماً صحبت بكند «ساكتاً سكّیتاً» ساكت بود، بسیار سكوت می‌كرد. فقط در موقع لزوم سخن می‌گفت. خدا علامه طباطبایی(ره) را رحمت كند، همین طور كه نشسته بودند، اگر آقایان سؤالی راجع به فلسفه، عرفان، اخلاقیات، سیر و سلوك، تفسیر و عقاید داشتند، سؤال می‌كردند و ایشان جواب می‌فرمودند، بعد به محض اینكه جواب تمام می‌شد، باز شروع به ذكر گفتن می‌كردند، هیچ صحبت نمی‌كرد تا مادامی كه صحبت دیگر لازم باشد. خداوند علیّ اعلی شما را رستگار بكند و شما را عاقبت به خیر و موفق كند.
 
منبع:mouood.org

دوشنبه دوازدهم مرداد 1388 توسط گالیمار | نظرات ()



حرفهایی هست برای نگفتن و ارزش عمیق هر کس به اندازه حرفاییست که برای نگفتن دارد.
esirm@yahoo.com

سیاسی
مذهبی
فرهنگی
ورزشی

گالیمار

حضرت آیت الله خامنه ای
امپراطوری انسانی(انواع مطالب ، فروشگاه ، تلویزیون اینترنتی)
دربست...ش ه ا د ت
هزار و صد سال
رهپویان ولایت
عاشق کشون
داود سرخه-شوش دانیال
وصال یار
پایگاه تخصصی مهدویت::انتظار12
کانون منتظران مهدی(عج)
درایت پنهان
موعود
دانلود انواع بازی
ایران نوین
اهل بهشت
امام رضا(ع)
© Download
احساس درون
بهار باهم بودن
ویکیپدیا مازرونی
جایی برای دانلود
اخباردنیای فوتبال
مقام معظم رهبری
بهترین در دنیای وبلاگ
The Biggest Music Portal
لینك باكس هوشمند تاپ كلیك
وبلاگ مداحی کربلایی روح اله غیاثی
آیة الله العظمی مکارم شیرازی
وبلاگ تخصصی موبایل،کامپیوتر و تکنولوژی
هواداران تیفوسی و افراطی پرسپولیس زلزله

دلنوشته ی شهید آوینی بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب
جمله بسیار تامل برانگیز امام موسی صدر درباره اسرائیل !
وصیت نامه شهید صادق مزدستان؛ فرمانده گردان صاحب الزمان و تیپ دوم لشکر ۲۵ کربلا
سعادت
نامه ای از یك شهید گمنام
من تازه جوان بوده‌ام اندر چمن حسن
شهید مزدستان
غلام حقیر
سلمان فارسی: از شش چیز در شگفتم
نصیحت امام حسین (ع) به جوان گناهکار
چه چیزی باعث ناراحتی شهید همت شد
هر وقت دیدید اوضاع بی‌ریخت است بسوی او فرار کنید
وقف عشقت کرده ام ذهن و زبان خویش را
اعتراف خلیفه
زنجیرهای نامرئی یهود
رؤیای ماسون‌ها و صهیونیست‌ها برای روز 11.11.11 / بخش دوم
رؤیای ماسون‌ها و صهیونیست‌ها برای روز 11.11.11 / بخش اول
قصه قاسم و باباش
قانون اساسی ماسون‌های عصر خِرد
دلم لک زده برای چشمهای آبی خوش رنگش، برای خنده هایش که غیر ممکن است جادویت نکند!
بنا شد ز فولاد ناوی بلند
توسعه و رشد شگفت‌انگیز شمار مسلمانان در اروپا و آمریكا
فرازی از دعای شورانگیز و امیدبخش عهد
دجّال عصر ما
آشنائى امام رضا (ع) با تمام لغت ها و زبان ها
مختار عبرت بود نه آرمان
آپدیت شیطانها
بازخوانی سخنان رهبرانقلاب درباره آثار تاریخی پادشاهان
منظور از «رجعت» چیست و چه كسانی رجعت می‌كنند؟
خوشبختی

کانون هواداران پرسپولیس

بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

منبع کدهای وبلاگ

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ

دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار