تبلیغات
گالیمار
گالیمار

اطلاعات ورزشی، سیاسی، فرهنگی،پرسپولیس،کتابخانه و ...


دكتر حسن رحیم ‌پور ازغدی/ولایت‌پذیری، تبعیت از ولی‌فقیه در زمان تفاوت دیدگاه‌ است

دكتر حسن رحیم ‌پور ازغدی-گالیمارزمانی كه نظرات موجود، با نظر رهبری یكی باشد ولایت‌پذیری محقق نمی‌شود، بلكه ولایت‌پذیری زمانی اثبات می‌شود كه علی‌رغم تفاوت دیدگاه، تابع ولی‌فقیه بود و به نظرات ایشان تمكین كنیم.

به گزارش رجانیوز، دكتر حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در هشتمین اردوی آموزشی سیاسی دانشجویان دختر دانشگاه‌های سراسر كشور به بررسی اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی به عنوان یك فقیه و فیلسوف دینی كه اهل حدیث بود به جامعه یادآوری كرد كه باید به دانسته‌ها عمل كنیم و فقط نمی‌توان به حجره‌ها محدود شد.

وی افزود: امام خمینی(ره) تاكید داشتند كه در زمینه اجرای عدالت باید در حد وسع حركت كرد و نباید این مباحث را تنها به گفتگو و كتاب محدود كرد، ایشان تاكید داشتند كه این ارزش‌ها را از بین كتاب‌ها و گفتگوی خواص به صحنه اجتماعی كشور بكشانیم.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه همه ما انسان هستیم و عقل و عدل مطلق نداریم، ادامه داد: هیچ كدام از این كمبودها مسئولیت ما را كم نمی‌كند و باید به مواردی كه می‌دانیم عمل كرده و نسبت به آنها مسئول هستیم.


رحیم‌پورازغدی با تاكید بر اینكه خط اصیل انقلاب خط ولایت‌فقیه است، خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبری بارها تاكید كرده‌اند كه جوانان باید اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) را بشناسند تا در دعواهای سیاسی چپ و راست فریب نخوردند.


وی اولین نوآوری حضرت امام خمینی(ره) را در اجرای عدالت و تشكیل حكومت اسلامی دانست و گفت: در تشكیل حكومت اسلامی نباید به مسائل، صفر و صدی نگاه كرد و هر كس باید به اندازه توانایی خود عمل كند چون نسبت به همین توانایی‌ها مسئول است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: برخی از ترس اشتباه و خطا وارد عمل نمی‌شوند كه این تز از پایه اشتباه است و سرانجام به بی‌عملی، انزوا و سقوط می‌انجامد، از سوی دیگر باید متوجه باشیم كه اگر ما كاری نكنیم، طرف مقابل بیكار نمی‌نشیند و قدرت را در دست می‌گیرد.


رحیم‌پور ازغدی با بیان اینكه نباید خود را با اولیاء معصوم در تشكیل حكومت اسلامی مقایسه كنیم اظهار داشت: در طرف مقابل ما جریان‌های پلید سیاسی حاضر هستند كه باید متوجه آنها باشیم و بر همین اساس تلاش كنیم قدرت را به سمت ارزش‌ها و انسانیت بكشانیم و در این زمینه لازم است كه خطاها را كم كنیم اما مسئولیت خطاهای جزئی رخ داده را بپذیریم.

حسن رحیم پور ازغدی-گالیمار

وی با تاكید بر اینكه هر یك از ما در حد توان خود برای پر كردن شكاف میان نظر و عمل مسئول هستیم، ادامه داد: برخی مدعی هستند كه باید سكوت كرد تا دشمنی نداشته باشیم كه این تز نیز اشتباه است و می‌بینیم كه هیچ كدام از انبیاء الهی به آن توجه نكردند چون نتیجه آن احترام نیست بلكه به طرد شدن و انزوا می‌انجامد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه برخی تلاش می‌كنند از درگیری با مخالفان فرار كنند، اظهار داشت: فرار از این درگیری شدنی نبوده و همیشه خوب نیست، درگیری با مخالفان در صورتی كه برای حق باشد، پسندیده بوده و حتی لازم است برای آن هزینه پرداخت كنند.


رحیم‌پور پورازغدی نوآوری دوم حضرت امام خمینی(ره) در كنار «عمل كردن» را، «چگونه عمل كردن» خواند و خاطرنشان كرد: حضرت امام خمینی(ره) مشخص كردند كه چگونه از حوزه نظر وارد عمل شویم و چگونه حكومت اسلامی را تشكیل دهیم كه در این زمینه نظریه ولایت‌فقیه را مطرح كردند.


وی افزود: طرح نظریه ولایت‌فقیه ابداع حضرت امام (ره) بود، هر چند كه برخی مخالفان تلاش می‌كنند این نوآوری را بدعت بنامند، اما بدعت سنت‌ستیزی است، در حالی كه به صحنه آوردن نظریه ولایت‌فقیه از میان كتب، به هیچ وجه سنت‌ستیزی نبوده و خود حضرت امام نیز بارها بر این نكته تاكید كردند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر اینكه مبانی خط امام، ولایت‌فقیه است و بدون آن خط امام دروغ است، یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) بارها در فرمایشات خود مشخص كرده‌اند كه منظورشان از ولایت‌فقیه چیست.


رحیم‌پور ازغدی در ادامه به بازخوانی برخی از نظرات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص نظریه ولایت‌فقیه پرداخت و گفت: ولایت‌فقیه به معنای زمامداری جامعه اسلامی است كه محدود به احكام دینی و صدور دستور اسلامی و یا قضاوت نیست.


وی ولایت را در سه زمینه قضا، افتاء و ولایت حسبه دانست و اظهار داشت: ولایت قضا به همان معنای قضاوت و حكمیت است و ولایت افتاء در خصوص صدور فتواهای دینی بوده و ولایت حسبه نیز در خصوص اموری جاری است كه متولی خصوصی ندارند اما مورد نیاز جامعه بوده و این امور همان مواردی هستند كه امروزه به نام امور دولتی شناخته می‌شوند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خطاب به مخالفان زعامت ولی‌فقیه در حكومت اسلامی، یادآور شد: اگر فردی ولایت افتاء را قبول داشته باشد باید بداند كه ولی‌فقیه می‌تواند در همه مسائل فتوا بدهد كه این فتواها واجب‌الاجرا است و اگر به ولایت قضا معتقد باشد باید بداند كه دستگاه قضایی از حكومت جدا نیست و امور حسبه نیز از امور دولتی محسوب می‌شوند، بنابراین در اختیار داشتن همین 3 مورد به معنای حكومت است.


رحیم‌پور ازغدی با اشاره به ادعای برخی مخالفان زعامت ولی فقیه مبنی بر اینكه فقهای قبل از امام خمینی(ره) اشاره‌ای به این نظریه نداشته‌اند، گفت: در این مورد باید به فشار‌های سیاسی زمان هر یك از این فقها توجه شود كه حتی نمی‌توانستند در كتاب‌های خود یك باب مجزا به نام ولایت‌فقیه باز كنند، چون ولایت فقیه مخالف ولایت عمال استعمار، سكولار‌ها، دیكتاتورها و ... است.


وی با تاكید بر اینكه اسلام فقط محدود به فقه نیست، ادامه داد: مراد از ولایت‌فقیه همان ولایت مجموعه اسلام است، ولی حكومت قوامش بر قوانین فردی و اجتماعی اسلام بنا شده كه متكی بر فقه اسلامی است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر ولایت‌فقیه متكی به فرد نیست یعنی ولی‌فقیه نمی‌تواند به صورت خودسر تصمیم‌گیری كند و یا خارج از كتاب و سنت عمل كند.


رحیم‌پور ازغدی با بیان اینكه همه ابعاد اسلام بدون حكومت نیز اجرا شدنی هستند، اظهار داشت: تنها موردی كه بدون در اختیار داشتن حكومت امكان اجرا نمی‌یابد همین قوانین اسلامی هستند كه بر پایه فقه اسلامی نهادینه شده‌اند.


وی در ادامه با بازخوانی نظرات شیخ مفید در قرن 4 هجری در خصوص نظریه ولایت‌فقیه، یادآور شد: شیخ مفید ضمن اشاره به احكام امر به معروف و نهی از منكر، رسما اعلام می‌كند كه هر كسی حق اجرای این احكام را ندارد و این موارد تنها در حكومت اسلامی اجرایی هستند و حكومت اسلامی نیز تنها از سوی پیامبران، امامان و یا افراد منصوب شده از سوی آنها تشكیل می‌شود و در دوران غیبت نیز تشكیل حكومت اسلامی بر عهده فقهای شیعه است كه ولایت به آنها منتقل شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظرات محقق حلی در قرن 7-6، شهید ثانی در قرن 10، ملا احمد نراقی در قرن 13، مقدس اردبیلی و حاج آقا رضا همدانی در قرن 14 هجری پیرامون نظریه ولایت‌فقیه، اظهار داشت: امام خمینی(ره) نیز در نظرات خود موارد زیادی دارند كه به مشروعیت الهی ولی‌فقیه اشاره می‌كنند كه از سوی خدا به پیامبر، ائمه و بعد از آنها به ولی فقیه جامع الشرایط رسیده است.


رحیم‌پور ازغدی با بیان اینكه در باب اصل ولایت، این انتصاب الهی و شرعی است، خاطرنشان كرد: در مقابل، حضرت امام(ره) جملات و نظراتی دارند كه تاكید زیادی بر نظر مردم دارد كه این موارد مربوط به تشخیص مصداق فقیه عادل در زمان غیبت است.


وی با تاكید بر اینكه انتخاب مردمی باید در چارچوب انتصاب الهی باشد، ادامه داد: در زمان غیبت نصب خاص نداریم، بلكه نصب عام وجود دارد، اما مصداق خصوصیات فقیه جامع‌الشرایط برای نافذ بودن ولایت مشخص است كه مردم بر اساس این ضوابط اسلامی آن را انتخاب می‌كنند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه علاوه بر سخنان امام و رهبری، در آیات و روایات متعددی بر نقش مردم در حكومت اسلامی و انتخاب ولی فقیه از سوی آنها تاكید شده است، اظهار داشت: رضایت مردم در تشكیل حكومت اسلامی بسیار مهم است كه برخی آن را در مشروعیت حكومت دخالت می‌دهند، از سوی دیگر روایات متعددی وجود دارد كه اصلا توجهی به نقش مردم نداشته است و تشخیص اینها بسیار مهم است.


رحیم‌پور ازغدی در ادامه یاد آور شد: خداوند، پیامبر اسلام را انتخاب و او را به جهانیان معرفی كرد، ولی همین پیامبر برای تشكیل حكومت اسلامی به جلب نظر مردم پرداخت و حتی با آنها مشورت كرد، البته مشورت پیامبر با مردم تا جایی پیش می‌رفت كه بر خلاف اصول اساسی اسلام و نظر صریح ولی نباشد.


وی با بیان اینكه ولایت‌فقیه برای جامعه مومنین كارایی دارد كه اصل امام و پیامبر را قبول داشته باشند، ادامه داد: در احكام الهی، نبوت پیامبر و امامت ائمه نظر مردم تاثیری ندارد و این مسئله در مورد ولایت ولی فقیه نیز مصداق دارد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظرات حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینكه «اگر در جامعه ولایت فقیه نباشد، طاغوت است»، یاد آور شد: فقیهی كه از طرف خدا ولایت دارد یقینا شرایط خاصی دارد، یعنی اهل استبداد دروغ، فساد و... نیست در حالی كه در تمام دنیا رعایت قوانین جاری برای حاكمان كفایت می‌كند، اما در اسلام ولی‌فقیه در زندگی شخصی خود نیز باید عدالت داشته باشد كه این نشان از حساسیت و سخت‌گیری اسلام در این خصوص دارد.


رحیم‌پور ازغدی در ادامه خاطر‌نشان كرد: اگر كسی بگوید كه در حكومت حقوق مردم را رعایت می‌كند اما در زندگی شخصی فلان گناه را مرتكب می‌شود بر اساس نظر حضرت امام خمینی(ره) حق حكومت بر مردم ندارد.


وی با بیان اینكه سخت‌گیری اسلام بر حاكم، برای دفاع از حقوق مردم است، خاطرنشان كرد: استانداردهای تعیین حاكم اسلامی بسیار بالا است و در اسلام شكل حكومت با مراجعه به آرای مردم تعیین می‌شود یعنی نمی‌توان چیزی را به مردم تحمیل كرد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه ولی‌فقیه در جامعه اسلامی از سوی مردم انتخاب می‌شود، یادآور شد: در جمهوری اسلامی بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی، انتخاب رهبر در دو مرحله از سوی مجلس خبرگان انجام می‌شود، در نتیجه رهبر جامعه اسلامی هم ولایت الهی دارد و هم مقبولیت مردمی و اینچنین جمهوریت و اسلامیت در حكومت اسلامی با هم جمع می‌شوند.


رحیم‌پور ازغدی با بیان اینكه این روند به معنای محصور ماندن مسئولین حكومت اسلامی از انتقاد نیست، اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) به صراحت اعلام كرده‌اند كه هر فردی در انقلاب اسلامی حق دارد به طور مستقیم از مسئولین جواب بخواهد و ولی فقیه نیز باید پاسخ قانع كننده به این سوالات بدهد، از طرف دیگر اگر مسئولین حكومت اسلامی بر خلاف رسالت اصلی خود عمل كنند به صورت خودكار از مسئولیت عزل می‌شوند.


وی با تاكید بر اینكه ولی‌فقیه مشروعیت الهی داشته و اطاعت از آن واجب است، ادامه داد: اطاعت از رهبری واجب می‌شود كه خصوصیات یك فقیه جامع‌الشرایط را داشته باشند و از سوی مردم انتخاب شود، در واقع ولی‌فقیه باید به خدا، امام زمان(عج) و حتی همه مردم پاسخگو باشد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه امروز مدعی خط امامی در جامعه زیاد شده است، اظهار داشت: امام خمینی(ره)، رهبری محبوب و مردمی بود كه بزرگترین تشییع جنازه تاریخ بشر برای وی در ایران انجام شد، اما همین رهبر الهی بارها تاكید كرده كه تمام رفتار و اعمالش به واسطه ولایتی است كه از شارع مقدس دریافت كرده و نمونه آن را در امضای حكم بازرگان مشاهد می‌كنیم.


رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تكیه بیش از اندازه برخی افراد به این جمله حضرت امام خمینی(ره) كه «میزان رای ملت است» خاطرنشان كرد: همین امام در موارد متعدد، تاكید می‌كنند كه در خصوص اصل احكام اسلام نمی‌توان رفراندوم برگزار كرد.


وی با اشاره به مشاركت 85 درصدی مردم در انتخابات اخیر ادامه داد: در این انتخابات بالاترین ركورد جمهوریت در دنیا شكسته شد اما در حكومت اسلامی، جمهوریت به تنهایی كافی نیست، بلكه در ظرف جمهوریت، باید اسلام را اجرا كرد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) نیز در زمان تنفیذ حكوم روسای جمهور، به ولایتی كه از شارع مقدس داشته و همچنین احترام به نظر مردم اشاره كرده و بر اساس آن روسای جمهور را نصب می‌كردند.


رحیم‌پور ازغدی با تاكید بر اینكه مردم در حكومت اسلامی در طول خدا قرار دادند، تصریح كرد: این یعنی ملاحظه مردم بر اساس ضوابط دینی و اینچنین مردم سالاری دینی محقق می‌شود.


وی در ادامه تاكید كرد: در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، جمهوریت و اسلامیت از هم جدا نیست بلكه اسلامیت در قالب و ظرف جمهوریت اجرا می‌شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به نقش ولی‌فقیه در پر كردن خلأهای تئوریك حكومت اسلامی اشاره كرد و افزود: حكومت اسلامی فقط محدود به اجرای قانون نیست بلكه در تمام امور مسئولیت دارد، در جمهوری اسلامی نیز كمبودهای تئوریك مشاهد می‌شود كه دلیل اصلی آن به موارد تاریخی باز می‌گردد كه هرگز فرصت مناسبی برای شكفتن فقه حكومتی در اسلام به وجود نیامد، اما بعد از انقلاب در این زمینه حركات خوبی آغاز شد.


رحیم‌پور ازغدی در ادامه یاد آور شد: امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب اعلام كردند كه قصد ورود به مسئولیت‌های اجرایی را ندارد و تنها می‌خواهند جامعه را هدایت كنند، اما زمانی كه مشاهد كردند انقلاب و اسلام در خطر نابودی قرار گرفته، از قم به تهران بازگشت و در مواردی كه احساس نیاز می‌كردند خود وارد عمل می‌شدند.


وی در خصوص نظر امام درباره بنی‌صدر و منتظری یادآور شد: امام خمینی(ره) این افراد را به خاطر احترام به نظر مردم قبول كردند اما تا جایی به آنها اجازه فعالیت داده شد كه از حدود مشخص و خطوط قرمز خارج نشده بودند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ادامه داد: در این انتخابات نیز رهبر معظم انقلاب اعلام كردند كه هر 4 كاندیدای شرایط حداقلی را دارند اما برخی از نظرات آنها مخالف نظرات ایشان بود و مردم نیز برای انتخاب به ملاك‌ها رجوع كردند.


رحیم‌پورازغدی با تاكید بر اینكه در حكومت اسلامی مكتب اصالت دارد و نه اشخاص، تصریح كرد: در حكومت اسلامی ولی‌فقیه، ‌ارزش‌های اسلام و مصلحت كشور اصالت دارند و باید به افرادی كه در این مسیر گام بر می‌دارند كمك كرد و اگر از مسیر خارج شدند باید به آنها هشدار داد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه برخی می‌خواهند ولایت‌فقیه را با خود منطبق كنند، گفت: اگر این افراد به اهداف خود نرسند ولی فقیه را دیكتاتور، مستبد و ناعادل می‌خوانند، باید بدانیم كه ولی فقیه معصوم نیست و انتظار عصمت از آن نمی‌رود، اما زمانی كه ولی‌فقیه در موردی، تكلیف را مشخص كرد دیگر حرفی در مورد آن باقی نمی‌ماند.


وی در پایان تصریح كرد: زمانی كه نظرات موجود، با نظر رهبری یكی باشد ولایت‌پذیری محقق نمی‌شود، بلكه ولایت‌پذیری زمانی اثبات می‌شود كه علی‌رغم تفاوت دیدگاه، تابع ولی‌فقیه بود و به نظرات ایشان تمكین كنیم.

منبع: www.rajanews.com


جمعه نهم مرداد 1388 توسط گالیمار | نظرات ()



حرفهایی هست برای نگفتن و ارزش عمیق هر کس به اندازه حرفاییست که برای نگفتن دارد.
esirm@yahoo.com

سیاسی
مذهبی
فرهنگی
ورزشی

گالیمار

حضرت آیت الله خامنه ای
امپراطوری انسانی(انواع مطالب ، فروشگاه ، تلویزیون اینترنتی)
دربست...ش ه ا د ت
هزار و صد سال
رهپویان ولایت
عاشق کشون
داود سرخه-شوش دانیال
وصال یار
پایگاه تخصصی مهدویت::انتظار12
کانون منتظران مهدی(عج)
درایت پنهان
موعود
دانلود انواع بازی
ایران نوین
اهل بهشت
امام رضا(ع)
© Download
احساس درون
بهار باهم بودن
ویکیپدیا مازرونی
جایی برای دانلود
اخباردنیای فوتبال
مقام معظم رهبری
بهترین در دنیای وبلاگ
The Biggest Music Portal
لینك باكس هوشمند تاپ كلیك
وبلاگ مداحی کربلایی روح اله غیاثی
آیة الله العظمی مکارم شیرازی
وبلاگ تخصصی موبایل،کامپیوتر و تکنولوژی
هواداران تیفوسی و افراطی پرسپولیس زلزله

دلنوشته ی شهید آوینی بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب
جمله بسیار تامل برانگیز امام موسی صدر درباره اسرائیل !
وصیت نامه شهید صادق مزدستان؛ فرمانده گردان صاحب الزمان و تیپ دوم لشکر ۲۵ کربلا
سعادت
نامه ای از یك شهید گمنام
من تازه جوان بوده‌ام اندر چمن حسن
شهید مزدستان
غلام حقیر
سلمان فارسی: از شش چیز در شگفتم
نصیحت امام حسین (ع) به جوان گناهکار
چه چیزی باعث ناراحتی شهید همت شد
هر وقت دیدید اوضاع بی‌ریخت است بسوی او فرار کنید
وقف عشقت کرده ام ذهن و زبان خویش را
اعتراف خلیفه
زنجیرهای نامرئی یهود
رؤیای ماسون‌ها و صهیونیست‌ها برای روز 11.11.11 / بخش دوم
رؤیای ماسون‌ها و صهیونیست‌ها برای روز 11.11.11 / بخش اول
قصه قاسم و باباش
قانون اساسی ماسون‌های عصر خِرد
دلم لک زده برای چشمهای آبی خوش رنگش، برای خنده هایش که غیر ممکن است جادویت نکند!
بنا شد ز فولاد ناوی بلند
توسعه و رشد شگفت‌انگیز شمار مسلمانان در اروپا و آمریكا
فرازی از دعای شورانگیز و امیدبخش عهد
دجّال عصر ما
آشنائى امام رضا (ع) با تمام لغت ها و زبان ها
مختار عبرت بود نه آرمان
آپدیت شیطانها
بازخوانی سخنان رهبرانقلاب درباره آثار تاریخی پادشاهان
منظور از «رجعت» چیست و چه كسانی رجعت می‌كنند؟
خوشبختی

کانون هواداران پرسپولیس

بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0

منبع کدهای وبلاگ

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ

دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار